السبت، 30 أغسطس 2008

رمضان الحب والتسامح





كلما أحسست بقرب مقدم شهر رمضان شعرت بأن كل شيء حولي يبتسم الأشجار.. الطرق ..الجدران.. الكل يبتسم وكأن الشهر يبدأ بأن يبتسم القمر على شكل الهلال ثم يبدأ الكون بتفريغ تحويشة عام من الحب والإيمان فبعد هذا الشهر لانلقى هذه الروح ويمضي كل منا في حاله الذي يشغله حتى يعود الشهر مرة أخرى......


لم نعد في حاجة إلى أن يعاتب بعضنا البعض .. أين كنت ولماذا اختفيت ؟.. ولماذا لم تتصل بي ؟ ..فالجميع يعرفون مشاغل الحياة ومشكلاتها ....شهر واحد في السنة ... شهر رمضان... فليطرح كل منا ما يعكر صفو نفسه جانبا وليستقبل هذا الشهر بنقاء ...لا أحقاد.... لا كراهية ....


في رمضان تقيد الشياطين فلنقيد سوء أنفسنا ولا يبقى عندنا شيء إلا الحب والحب ..ننسى الشجار والغضب والجزع ...ويبقى الحب نصنعه نتحدثه ونأكله ونحن صائمون .....


أترككم لتستعدوا لرمضان فكم أنا مشتاق لاستقبال هذا الشهر ..... وحتى نلتقي .... كل رمضان وأنتم متحابون ومتسامحون ...



هناك 20 تعليقًا:

FreeKiller يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته يا أولد مان

هقول لك ايه بس
انا كنت زمان و انا ف السعودية بقول اننا هناك مبنحسش برمضان
و كنت بتمنى اقضيه هنا

قبل كده قضيت يومين ف الشتا و عجبني خالص

بس بعد كده لما جربته كله ف ايامنا دي محستش بروح رمضان برضه

ما انت عارف مش سهل احس انا باي حاجة زي الناس
نو سينسيشن بعيد عنك

ربنا يغير الحال السنه دي

انا بحكي ف ايه و ليه
صدعتك و خلاص كعادتي
زمانك بتدعي عليا يا عم انت

كل سنو انت طيب و يا رب تفرح بيه كل سنة دايما

موضوع جميل
عجبني
مش زي بتاع التاريخ

وش بيغمز


سلام

AnA_KeDA يقول...

وعليكم السلام و رحمه الله و بركاته يافري كيلر

المهم نخلص من الموضوع الكبير ده انك ان شاء الله تحسي برمضان السنة دي

يارب تفرحي برمضان وتستغليه وشكرن على ردك نورت المدونة

كـــيــــــــارا يقول...

كل سنه وانت طيب

ورمضان كريم

AnA_KeDA يقول...

وانت طيبة وبالصحة والسلامة

ضــى القمــر يقول...

كل عام وانت بألف خير وسعاده

يمكن تهنئه متأخرة ..
لكن دى اول زيارة لمدونتك .
وبحييك بشده عليها

وادعو لك من تقدم لتقدم فيها دايما يارب

تحيتى لك

AnA_KeDA يقول...

شكرا على ردك

وكل سنة وانت طيبة

prince4ever يقول...

كل سنه وانت طيب يا برنس
إلا بالحق ...انت دفعتنا يا برنس؟(سنه رابعه يعني)
اصلي متخايلتش بالوش السمح ده قبل كده
تحياتي لبلوجك اللذيذ و مستنيك عندي
اشطات

AnA_KeDA يقول...

وانت طيب وبالصحة والسلامة يا برنس

ده على حسب قصدك برابعة يعني أنا رابعة قديم
خامسة دلوقتي

شكرا لردك

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
رمضان كريم ..
أتمني دوام التواصل
تحياتي
د/سلمي

AnA_KeDA يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

رمضان كريم

كل سنة وانت طيبة

FreeKiller يقول...

المدون الزميل المحترم
بعد التحية
ندعوكم لحضور ملتقى مدوني الشرقية الأول
يوم الأحد 5-10 الساعة الرابعة مساءً
بمقر النادي الإجتماعي بالزقازيق بشارع مدير الأمن أمام حزب الوفد
وللمزيد من التفاصيل يرجي زيارة اللينك التاااااالي
http://goharyblog.blogspot.com/

و كل عام و انتم بخير


كل سنة و انت طيب يا احمد و عيد سعيد عليك

AnA_KeDA يقول...

المدون الزميل
بقى تيجي منك انت يلا لو حد غيرك كنت رديت عليه الشتيمة .. المسامح كريم بس ماتتكررش تاني

مش عارف بعتالي ليه الكلام ده انت عارفة اني أكتر حاجة بكرها عالم التدوين الممل والردود بتاعتهم واضافة المدونات والكلام ده
كفاية اني صابر على المدونات وردودها عايزاني أحضر اجتماع ليهم كمان حراااااااااااااااااام

انت طيبة يا كيلر وربنا يعوده علينا بالخير ان شاء الله

FreeKiller يقول...

هههههههههههههههههه
هو انت لسه عايش يا راجل
انا قلت هو راح فين
معرفتش اتكعبل فيك اقول لك كل سنة و انت طيب
هو لازم الواحد يشتمك الاول يا ايها المدون
نياهاهاهاها
عشان تظهر

انا بصيت لاقيت في ناس عندك رادين
قلت و ماله
ما دام ف ناس ردوا نحط الكلام عندك يمكن حد يقراه

و يا سيدي معتقدش بعد كلامك الجميل ده حد هيهوب ناحية مدونتك تاني
:(

انا متأسفالك يا سيدي
بس ما تيجي تجرب
اهو الاقي حد اعرفه هناك يا عم الصابر
:)

AnA_KeDA يقول...

اولا كلمة مدون دي بتحسسني اني حاطط قلم رصاص على ودني وماسك مفكرة صغيرة وماشي

وياستي اللي عايز يهوب ناحية المدونة يهوب لو فيه حاجة عجبته مش يهوب عشان اروح ارد عنده واضيفه واجامله يعني جاي عشان يزود ردوده

انا مش فاهم مدونين ايه ومدونات مصرية للجيب ايه واجتماعات ايه كبروا دماااااااااااااااااااااااغكم شوية الا مافيهم ولا واحد بيعرف يكتب حاجة غير انهم يشتموا في الحكومة وتلاقيهم بيردوا عند كل الناس عشان ردودهم توصل خمسة الاف رد اللي بيكتب حاجة مفيدة ومابيشتمش في الحكومة مايبقلش منهم يلا ربنا يوفقك وتطلعي بحاجة مفيدة من الاجتماع ده

FreeKiller يقول...

وش مفنجل عينيه

انفجرت فيا كده ليه يا حنفي؟؟

AnA_KeDA يقول...

وش مغمض عنيه

معلش يا سعاد اندمجت شوية

على فكرة أنا موجود على طول ولا مشيت اي خطوة كنت هتتكعبلي في D:

FreeKiller يقول...

ياااااااااااااه

اما نتكعبل كده

اهلا اهلا

FreeKiller يقول...

فين بوست العيد اومال؟

AnA_KeDA يقول...

ماهو انا مش كلتي اني مش محترف كتابة يعني معرفش اكتب للمناسبات ولا بطريقة دورية لكن لما ربنا يسهل والاقي وقت اقعد أكتب فيه حاجة كويسة وتعجبني اصلي كتبت حاجات كتير ومانزلتهاش لانها مش عجبتني

على العموم كل سنة وانتم طيبين

FreeKiller يقول...

ما علينا

مش هدخل معاك ف نقاش حتى لو مش عاجبك ورينا
يمكن يعجبنا احنا
و لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع

لاني متأكدة انك هتلاقي حجة دامغة تسكتني بيها كعادتك
عموما
منتظرين يا أبو حميد

وانت طيب و بصحة و سلامة
متكونش بس كترت ف اللحمة
وش بيغمز